Boka hembygdsgården

Boka Kisa hembygdsgård

Hovby Slott

Hovby Slott - Möten för fest och umgänge året runt

Hovby Slott är hembygdsgårdens huvudbyggnad. Med anor från 1600-talet är detta, tillsammans med våra övriga stugor och bodar, en av Sveriges vackraste hembygdsområden. Här finns möjlighet att boka året om för fest, bröllop, minnesstund, namngivningsceremoni, konferens och mycket mer. Huset är handikappanpassat, och i direkt anslutning till stora salen finns ett rejält kök med det allra mesta som behövs för ett stort sällskap. Vi rekommenderar för som mest 50 personer, men uppåt 60 går med god planering.

Hyr Hovby slott:
Hyreskostnad 1000,00 SEK/dag max antal vad huset är godkänt för. (12.00-24.00)
Hyra efter kl. 24.00 200,00 SEK/timme
Hyra installation dag innan 200,00 SEK
Hyra egen städning dag efter 200,00 SEK

Städkostnad om vi städar 1.000,00 SEK

Exempel på dukning i Hovby Slott

Guidning på området

Vi är en förening med många medlemmar, med stor kärlek och kunskap över området vi vårdar. Det finns möjlighet att boka föreningen för guidning på området. Med över 18 stugor och tusentals föremål är ingen guidning lik den andra. Vi kan erbjuda guidning för både stora och små grupper, anpassa efter era intressen och erbjuda fika i anslutning till upplevelsen.

Museilogen - Ett av många områden!

Hyra av guide:

Herrskapsdasset

Långebråta Loge - Sommarens dansbana

Under sommaren passar det utmärkt att umgås i Långebråta Loge. Miljön svalkar väl när solen ligger på! Här matchar mat och nöje logens dubbla historiska funktioner som en plats för framställande av mat och för dans. Det mycket täta golvet förhindrade att korn som sållades från agnarna  gick till spillo och var övrig tid på året en utmärkt plats för logdansen.

Hyr Långebråta Loge:

Hyra Långebråta Loge 300,00 SEK/dag
Vi städar efter Er vid uthyrning 1.000,00 SEK

Uppdukat i Långebråta Loge

Kaffestugan - Nära till både inom- och utomhus.

Kaffestugan

Under sommarhalvåret går det också utmärkt att hyra vår kaffestuga. Här är ett litet mindre utrymme som är perfekt för den lite enklare träffen. Här finns ett mindre kök med diskmaskin, toalett (ej handikappanpassad!) och en glasveranda som gör det möjligt att vara här även om vädret skulle slå om till det sämre.

Hyra Kaffestugan

500,00 SEK/dag

Öppettider och information för guidning 072-543 95 56 / info@kisahembygdsgard.se