Fotomuseum

Kisa Hembygdsgård

Kisa-Västra Eneby Hembygdsförening fick år 2000 erbjudande att ta hand om en stor, unik bildsamling efter Kisafotografen Lars Pettersson. Han skulle gå i pension och hade en önskan att skapa ett fotomuseum.

Fotomuseet invigdes Aug. 2008

Bildsamlingen innehåller inte bara Lars Petterssons livsverk utan även två andra fotografers, Adolf Stahre och Erik Falk. Tillsammans omfattar bildsamlingen kanske

100 000 negativ. Bildsamlingen kan ses på:

Lars Pettersson hade också bevarat en stor del av fotoutrustningen från Adolf Stahres och Erik Falks tid. Utan Lars Petterssons kärlek till fotografering hade en stor del av Kindas fotohistoria gått förlorad. Så detta museum är tillägnat hans minne.

Kameralinsen som skapade en del av Kindas fotohistoria
Tvillingsystrar - Foto: Sw. Swensson kring 1887-90

Tvillingsystrar Paulina Andersson och Gerda Nilsson då boende på föräldragården Probbarp i Norra Vi. Sedermera för Paulina Skärstad, Södra Vi och för Gerda t.h blev det Kisa.
Källa: Uppgifter från Inger Jonsson, Linköping.

Swen Swensson var en av Kisas mindre kända fotografer, huvudsakligen verksam i Linköping men hade fotoateljé i Kisa, Vadstena och Malmslätt.

Spacklis caféet Kisa Foto: Erik Falk - 1936

Två okända expediter utanför "Spacklis" caféet (Centralcaféet) vid Skvallertorget, Kisa.

Järnvägsbyggare år okänt Järnvägen kom till Kisa 1902 Foto: Okänd
spelman
Foto: Emilia Johanson år 1879  Kisas första fotograf

Bilden ovan är vårt äldsta dokumenterade foto taget 1879. Personen i bild är okänd men anteckningen på bilden säger att han är 22 år och på baksidan stå det "O! du härliga ungdomstid".

Emilia Johanson flyttade till Kisa från Nykil och startade sin fotoateljé vid Kärleksstigen i Kisa. Hon fotograferade mycket från arbetslivet och händelser i både vardag och fest, samt porträtt.

Sorgligt nog slängdes hennes livsverk på en soptipp under 1970- talet. Endast ett fåtal kort (ej negativ) finns bevarade.

Några fotografer verksamma kring sekelskiftet

Emilia Johanson, Kisa. Adolf Stahre, Kisa. Tekla Engstörm, Linköping. Maria Tesch, Linköping. Dagmar Eriksén, Norrköping. Swen Swensson, Linköping. A. Stenholm, Tranås. Aug. Widén, Wimmerby.

Dragspelsdel av en 20 kilo tung  porträttkamera
Familjen Stahre - Foto: Erik Falk

Unik bild av familjen Stahre tagen av Erik Falk kring 1930, fr. v Adolf Stahre, dottern Margit, sonen Axel och fru Kerstin.

Kisa Fotograf: Ernst Andersson - Foto: Adolf Stahre - kring år 1906

Ernst Andersson startade Kisas första bok- pappershandel, nykterhetsföreningen, idrottsföreningen IF Fram och Folkets park. Han var dessutom fotograf, spiritist m.m. Alla hans negativ brann upp i en stor brand på 1950-talet.

Originalinredning från  Adolf Stahres fotoateljé

Vill du se mer av vår stora bildsamling besök oss på:

Besökare hälsas varmt välkomna att besöka Hembygdsgården och vårt nya museum ”Logen”. För öppettider se vårt program eller kontakta oss på telefon 072-543 95 56 eller info@kisahembygdsgard.se